:: Mimpi baik & buruk ::

PERNAHKAH anda bermimpi? Bagaimana, jika ia mimpi sedih atau gembira? Malah, ada yang tidak bermimpi, hanya buat-buat cerita.

Ada orang berkata, mimpi hanya mainan tidur atau sekadar aktiviti roh yang tidak ada kaitan dengan kehidupan. Tetapi Islam sebagai agama sempurna, memimpin penganutnya dan mengajar kaedah untuk menanggapi persoalan mimpi.

Mimpi sebenarnya ada di dalam syariat, malah selepas nabi mendapat wahyu daripada mimpi seperti mimpi Nabi Ibrahim a.s ketika turunnya syariat korban, yang dinyatakan oleh Allah dalam Surah As-Saaffaat, ayat 102, maksudnya:

“Apabila anaknya itu sampai umur yang membolehkan dia berusaha bersama dengannya, berkata Ibrahim: Wahai anak ku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu? Anaknya menjawab: Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya-Allah, ayah akan dapati daku dari orang yang sabar.”

Begitu juga mimpi mengenai kenabian Nabi Yusuf a.s yang disebut ayat 4 hingga 6 dalam surah Yusuf, maksudnya: “(Ingatlah peristiwa) tatkala Nabi Yusuf berkata kepada bapanya: Wahai ayahku! Sesungguhnya aku mimpi melihat sebelas bintang dan matahari serta bulan; aku melihat mereka tunduk memberi hormat kepadaku."

Bapanya berkata: Wahai anakku! Janganlah engkau ce ritakan mimpimu kepada saudara-saudaramu, kerana aku khuatir mereka akan menjalankan sesuatu rancangan jahat terhadapmu. Sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata bagi manusia.

Dan demikianlah caranya Tuhanmu memilihmu, dan akan mengajarmu ta’bir mimpi, serta akan menyempurnakan nikmat-Nya kepadamu dan kepada keluarga Yaqub sebagaimana Ia telah menyempurnakannya kepada datuk nenek mu dahulu: Ibrahim dan Ishak. Sesungguhnya Tuhanmu Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Begitu juga perkhabaran mengenai kejayaan Nabi Muhammad s.a.w memasuki Makkah. Dinyatakan oleh Allah dalam surah al-Fath, ayat 207, maksudnya: “Sesungguhnya! Allah membenarkan Rasul-Nya dalam perkara mimpi itu dengan sebenarnya; iaitu bahawa kamu akan memasuki Masjid Al-Haraam Insya-Allah dengan aman; mencukur kepalamu, dan menggunting sedikit rambutnya, serta kamu tidak merasa takut, kerana Ia mengetahui apa yang kamu tidak mengetahuinya; maka Ia sediakan sebelum itu, satu kemenangan yang dekat.”

Dalam sejarah, sebenarnya banyak lagi perkhabaran melalui mimpi, kemudian menjadi kenyataan, seperti mimpi Nabi Yusuf yang mentafsir mimpi raja Mesir dalam surah Yusuf, ayat 43 hingga 49, maksudnya:

“Dan raja Mesir berkata: Sesungguhnya aku mimpi melihat tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus, dan aku melihat tujuh tangkai biji-bijian yang hijau dan tujuh tangkai lagi yang kering. Wahai ketua-ketua kaum yang hadir, terangkanlah kepadaku tentang mimpiku ini, kalau kamu orang yang pandai menta’birkan mimpi.

Mereka menjawab: Yang demikian itu ialah mimpi-mimpi yang bercampur-aduk, dan kami bukanlah orang yang me ngetahui mimpi-mimpi itu.

Dan berkatalah orang yang terselamat di antara mereka yang berdua itu, dan teringat akan Yusuf sesudah beberapa waktu: Aku akan memberitahu kepada kamu akan orang yang pandai menta’birnya. Oleh itu, hantarkanlah daku pergi kepadanya.

Yusuf, wahai orang yang benar! Ta’birkanlah kepada kami tujuh ekor lembu yang gemuk dimakan oleh tujuh ekor lembu yang kurus; dan tujuh tangkai biji-bijian yang hijau dan yang lain kering; supaya aku kembali kepada orang yang me ngutusku itu, semoga mereka dapat mengetahui ta’birnya.

Yusuf menjawab: Hendaklah kamu bertanam tujuh tahun seperti biasa, kemudian apa yang kamu ketam biarkanlah dia pada tangkai-tangkai; kecuali sedikit dari bahagian yang kamu jadikan untuk makan.

Kemudian akan datang selepas itu, tujuh tahun yang bersangatan kemaraunya, yang akan menghabiskan makanan yang kamu sediakan bagi mereka; kecuali sedikit dari apa yang kamu simpan untuk dijadikan benih.

Kemudian akan datang pula sesudah itu tahun yang padanya orang ramai beroleh rahmat hujan, dan padanya mereka dapat memerah hasil.”

Kepada manusia biasa, Rasulullah s.a.w bersabda (maksudnya); "mimpi yang benar daripada Allah, mimpi buruk daripada syaitan.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Malah, dalam Islam juga mimpi menjadi tanda bermula kewajipan seseorang menunaikan syariat iaitu mimpi baligh (sampai umur). Apabila seseorang kanak-kanak bermimpi hingga keluar mani, tanda dia sudah baligh dan kewajipan solat, malah semua rukun Islam seperti orang dewasa.

Sebagai ibu bapa, menjadi tanggungjawab merisik-risik anaknya yang baligh, sebab kadangkala anak malu untuk bercerita.

Begitu juga mimpi solat istikharah pada mereka yang ingin mendapat petunjuk dalam membuat pilihan. Kadang-kadang jawapan datang dalam mimpi.

Bolehkah percaya pada mimpi? Anda boleh percaya pada mimpi sebagai satu perkhabaran gembira, tetapi ingat, mimpi tidak terlepas daripada pengaruh syaitan, yang kerjanya menipu dan menghiasi perbuatan kotor seolah-olah baik.

Contohnya, pandai berkenalan dengan perempuan yang bukan mahram melalui ruangan sembang (chat). Syaitan akan meniupkan bisikan dan pengaruh anda dalam mimpi, ke mudian mendorong anda melakukan maksiat. Kemudian, anda beriya-iya mencari nombor ekor, kemudian terbayang dalam mimpi.

Ada juga mimpi dianugerahi Allah pada mereka yang akan mendapat hidayah, seperti mimpi mendengar azan, seorang bukan Muslim akhirnya memeluk Islam.

Sahabat Nabi s.a.w, Abdullah bin Salam masuk Islam kerana mimpi sudah masuk Islam. Kemudian, Said bin As mimpi bapanya mendorongnya ke neraka, tetapi selepas itu ber mimpi Rasulullah s.a.w menarik pinggangnya dan keesokannya dia masuk Islam.

Melalui perbincangan di atas, ada mimpi baik dan mimpi buruk. Bagaimana untuk mendapat mimpi baik? Untuk mendapat mimpi baik, seorang Muslim mesti berakhlak baik dan bercakap benar, sebab Nabi s.a.w mengatakan, semakin benar orang itu, semakin benar mimpinya.

Pastikan tidur dalam keadaan berwuduk, berdoa sebelum tidur, membaca al-Quran sebelum tidur dan berzikir (ingat Allah) sehingga terlena. Tetapi mimpi bukan sumber hukum.

~ Credit to Harian Metro 12th Aug 2008 ~

:: Sampai Syurga ::

Sampai Syurga - Faizal Tahir

Ku membenarkan jiwaku
Tuk mencintaimu
Ku persembahkan hidupku
Tuk bersama kamu

Dan diriku untuk kamu
Belum pernah ku merasai begitu

Semua itu telah berlalu
Harapanku palsu
Dan mungkin hari yang satu
Terus ku tertunggu

Di hatiku masih kamu
Belum pernah ku ingin terus memburu

Aku lemah tanpa kamu
Ku inginmu dampingi ku
Aku fahami aku bukan terbaik
Tuk dirimu

Sampai syurga kumenunggu
Sampai syurga kucintamu
Hanya satu
Hanya kamu

Ku membiarkan hatiku
Tuk merinduimu
Ku menghamparkan sakitku
Tuk tatapan kamu

Bersamamu harapanku
Hilang dalam terang yang membutakanku

Dan segala yang ku ada
Kuberikan semua
Untuk dirimu saja

Ku mahu dirimu
Bahagia tuk selamanya
Biar sampai syurga
Aku menunggu cinta darimu
Agar ku sempurna

Namun aku tetap aku
Yang terbaik tuk diriku

Hanya satu

Aku lemah tanpa kamu
Ku inginmu dampingi ku
Aku fahami aku bukan terbaik
Tuk dirimu

Sampai syurga kumenunggu
Sampai syurga kucintamu
Hanya kamu

~ njayzack: such a great song.. :) ~

:: lara hati hanya jiwa yang mengerti ::


Bismillahirrahmanirrahim
bohring EP
7.53am



hmmm...dh smpai EP yg bosan nih dah..saket pinggang nek bas 9jam td huhuhu!! dh la bas maraliner tu gler sejuk brrrr!! bas smlm kol 9pm nek dr KT tros ke Melaka & alhamdulillah, aku selamat smpai ke negeri Hang Tuah neyh...

nape aku kt bohring episode starts? sbb evytm blk MMU bmksd aku kn tgglkn highlight episodes kat umah yang best2 huhuhu..kat umah ada Mak, Ayah ngan Wan..ngan diorg leh ah nk bt mcm2, xbt pape pun xpe..siang2 kalu sll sgt xde org kat umah, diorg g keje..so my keje is just layan tdo kat ats tilam yg best gle thp mls nk bgn :D xpun kuar g jln2 kat Qber yg len xbkn g umah Wan aku jgk..mn lg aku nk pegi kat Qber tu kalu bkn g ziarah Wan kesayangan aku tu huhuhu...

cuti 1week, sume org saket hmm...Mak saket cam biasa, DVT+darah tinggi, Ayah plak br2 ni br didiagnos batu karang tp xnk operate lg while Wan plak sakit sendi & mslh dlm perut dia hmm...aku dengan masalah injury lutut aku yg xhbs2 ni hmm..aku wonder, if anytg happen kat diorg nanti, kat sape lg aku nk ngadu?

tm otw blk, time tu br kat seberang marang..manik2 hjn mula bguguran laju kat pipi aku..tiba2 jek aku rasa sebak kat dada..macam2 dlm kotak fikiran aku..mulalah aku pk byk bnd negative..air mata laju jek, tp nsb aku ni terer cover..lgpun, it was a silent cry..nasib bek abg yg dok seat sblh aku xpasan lgsg yg aku sbnrnye tgh dilanda hujan yg maha lebat..tudung&sweater yg aku pkai agk bsh dgn titisan2 jernih tu hmm..

aku mmg benci and xske utk org len tau yg aku sbnrnye tgh nanges..sbb tu aku xkan nanges dpn org len..so bestfren aku utk nanges2 ni biasanye my bantal, blanket ngan shower..aku sboleh2nye xkan bg org len tau aku tgh nanges..ske simpan sorg2 & lepas sorg2..if aku tertekan n mls nk bzrkan titik2 jernih tuh, aku tdo..hmmm...if ada award silent cry aku la agknye pemenangnye..bcoz of this, aku sll kn mrh ngan bibie sbb xluahkan pd dia..yela, sape xrisau if gf sdn nanges xsdr w/o knowing y kan..

stelah sekian lm aku x nanges, rekod jgk aku nanges smlm..bkn ape, ttba tdetik dlm hati aku psl keluarga aku..aku sgt2 sygkan keluarga aku..harta yg paling bernilai yg aku ada adalah diorg..aku xde sape2 lg kecuali diorg..ape akn jd pd aku if anytg happen 2 diorg nanti..kat sape aku nk ngadu? dh la plak tu, aku sll sgt bangkang ape yg diorg ckp & nasihat aku..eventho aku sll ego wen it's 1st heard but later sll jek aku realised yg sgla bnd tu adalah sgt2 wajar & 4 my ow gudness jgk..manusia sll camtu kan? slagi xkena kat dri sdn, mmg dri sdn aje la yg btol..hmmm..

dlm pd tu, tgerak ati nk ngadu kat Pak Ucu..all diz while pun, he's one of those yg sll bg kritikan membina eventho dia sll merepek2 tah pape xpdn ngan umo tue dia tu hehe.. :D well ya, mmg byk great advices yg dia bg yg aku mmg ptt kena apply..antaranya:-

"Jadilah manusia yang boleh memberi manfaat kepada orang lain..This world is not about u & urself jek tau.."

terdiam terpana aku seketika..adakah slma ni definition aku salah? aku rskan slame nih aku jrg utk bkire dgn org, ssh nk marah org len, ssh nk hot tampered & aku rskan aku sll dahulukn org len drpd dri aku sdn..plus, aku rs aku easily maafkn seseorg tu walaupun seteruk mn kslhan & fitnah org tu thadap aku..sbb sifat aku xnk bdendam dgn sape2, lgpun Allah itu Maha Adil lg Maha Mengetahui..mayb slame nih sikap aku nih aku xapply pd org yg aku sdr kwajaran aku bbuat sedemikian..I'm truly sorry..

1 bnd yg aku mls nk phm is, nape lotsa ppl ckp it's so beruntung 2 be d only child in d family? untung sangat ke jd anak tunggal? seolah2 tlalu byk pro drpd kontranya..bg aku sume same tp yg plg aku xleh blahnye nape diorg nk kata sgala harta nanti dpt kat aku? nape nk kata aku bleh dpt anytg i want? y mesti nk kata harta yg ada dh tlebih2?? byk sgt ke harta parents aku?? plu sgt ke byk harta kat duniawi ni?? ape yg parents aku ada skang is based pd cr diorg spent&sikap jimat cermat diorg..byk harta skalipun if xde belanjawan&xreti manage, hbs gak..lg 1, if anytg later aku nk ngadu kat sape? bkn ada adik beradik laen..mayb sbb tu aku ske bkwn ngan siapa saje n aku easily anggap sesiapa yg rpt ngan aku sbgai siblings aku..thnx to
Nina, Kak Idayu, Abg Zaher & Abg Ikhwan 4 everything..ur presence in my life is so much appreciated..nasihat Pak Ucu,
"Untung x untung tu keje Allah..di mata orang nampak ok tapi dalam hati kita xsiapa yang tahu..orang len bleh je ckp pape, jgn diikutkn sgt ckp org.."

termenung pjg aku slpas tu..air mata peneman kelaraan hati..bila difikirkan blk, sgl bnd yg terjadi itu ada hikmahnye..spt kata Abg Ikhwan,
"there's always a silver lining behind black clouds.."
sgla bnd bgantung pd kewarasan dan kebijaksanaan akal utk memimpin saraf2 bertindak..alhamdulillah, senak di dada terlepas jua 2jam kemudian..


"Ya Allah, aku mohon kepada Engkau petunjuk dan taqwa, iffah dan kekayaan jiwa..
Ya Allah, hidupkanlah kami dengan iman dan matikanlah kami dengan iman, halaulah kami di Padang Masyar dengan iman, masukkanlah kami ke syurga dengan iman..
Ya Allah, tetapkanlah kami berserta iman, tundukkan penggoda kepada kami daripada jin kerana iman..
Ya Allah, hindarkanlah kami dari bala dunia dan azab akhirat..
Semoga Allah mengampuni dosa kami dan dosa mereka dengan rahmatMu ya Allah Tuhan kami Yang Maha Pengasih..Amin.."

truly,
Ana

:: memories recall... ::

Q-Ber my hometown
12.10pm

hye bloggie!! ari ni mmg aku semang (pjm ayat miah :D ) gle nk menaip haha!! lgpun tm2 free camni la kan bleh nk mengarut merapu pun eventho aku sll sgt dh merapu verbally hahaha!! skang nk merapu textally (ada ke term ni??) bleh?? hahaha!!!


sbnrnye, agk la sedey huhuhu.. hjtnye nk g phentian smlm..dh lm dh plan, elok pnye plan ngan Mulan, Azmi, Abg Anas, Paklan, Anis, Ucop & Abil tp apakan daya..halangannye bertimpa2...sedeynye xtkate la kan tp nsb bek la ada my most beluved mum yg terer memujuk ehehe :p d award goes 2 u Mak :D mayb aku ditakdirkan utk ke perhentian with my family.. xkisah la kan :)


::Perhentian Island menungguku... :p ::


alkisah vacation kat Perhentian Island ni sbnrnye dr early last yer lg wen my batchmates planned 2 haf a gathering among us afta last meeting since SPM04..yela, sume scattered around..scattered arnd Malaysia xpe la gak kan, nih around d world!! i bet most kysers are in each & every county in d world; except few countries la kan..

adui, ttba teringt blk all d sweet+sour+bitter+salty memories in kys hahaa!! sgt la xleh blah hihi!! :p dr zmn kecik2 yg mmg smmgnye sorg2 kecik but later dh membesar (ada yg dh cam bapak&mak org pun ada) same2 :) dr zmn xtau pape kpd diajari pelbagai ilmu ilmiah&kehidupan :) skang sume bsepah kat sluruh dunia wit scholarships :)

nih antra few pics yg di amek kat Advocatorz0004 Friendster Group..owh ya, each batch kat KYS ada name batch msg2..as 4 my batch, we chose Advocatorz0004..why? we r d champion! :)


:: banner nk spm04 :) ::


:: handsome&macho guys of Advos ::

these are those handsome&macho guys of my batch..i bet not evy is there but there's Kee Ven, Azmin, Syidin, Imran, Toy, Gaban & Roslan kat line blkg..kat line tgh ada Eijas, Munir, Shah, Lenon & Bani kat blkg dia, Sim, Kalil, Nada & Yippie tgh diri..kat dpn lak ada Cendoy, Xaibo, Otai, Jack & Teddy..guys yg not in pictures are Se', R-Up, Po'on, Ike, Eno, Kayang, Yumnesh, Eddy, Ali, Zaril, Syarul & Ganu..diz pic taken at our rugby field, near athletix trek..

:: Advo's Ladies ::

nih plak d gurlz of Advo :) there'a Yameen, Zeha, Yana, Fatinn, Arina, Wan Z, Bah, Ain, Nana & Que kat front row while Teda, me :p , Mira, Diyana & Nisa kat back row..Not in pic are Li Li, Kimm, Aimi, Leen, Zaza, Sante, Opu, Noreen, Barb, Tania, Dayah, K'Do, Hannah & Cik Zul.. time nih 2004 Merdeka Celebration kat dpn Foyer :)


:: Rahmanians & Razakians ::

nih plak pics tm Sports Day 2004...evy yer mmg happening hihihi!! new shirt by own design, new athletes, new records, new gadgets etc :D there's Rahman (blue+yellow+dragon+scorpion), Razak (red+black+eagle) & Hussein (grey+orange+fox)..well, cbe cari where's me?? hihi!! :D


nak tgk gambr ktorg sume? hehehe..b4 dat nk warning dlu!! ktorg xtru atau jd pekerja mn2 JJ skalipun tau!!nih uniform ktorg since diz school is established by our beluved founder Tan Sri Halim Saad in 1997..mesti Tan Sri sedey if korg ckp cmtu tau..it happened wen we were in F4, dat time ktorg g JJ nk cr final equipments utk Annual Rahman House Dinner..blk2 c Fatinn ah yg merungut dh xnk pegi JJ pkai uniform hahaha!! mn xnyer, ttba jek JJ tkr uniform n kaler sejibik cam ktorg!! hangin jgk la kan huhu...sedeh!!!

:: 34+29=63 MEMBERS OF ADVOCATORZ 0004 ::

Still remember this song with change of lyrics? :)
The-Day-You-Went-Away M2M -


NOTES:- Guys, when's d next gathering????


njayzack
0477
Taatian :)

:: merapu time ::

Bismillahirrahmanirrahim..
Q-Ber my hometown
10.30am

hye bloggie..long time no see eh?? 1month++ is it?? hahaha!! been vy+daymn+so bz la lately..last blog lm gler..nway, 4 ur infos guys, last 30th june aku stat keje
hihi! kat mane?? sushi king jusco melaka yeay!! mkn sushi free hehe!! xde ah, tu pun kalu ada xtra la kan..bek mkn dr buang jek hihi..now dh bape lm keje pun xtau ah tp cam lame la jgk kan..keje each weekn but br2 nih ada mslh sket..aku plak bkn jns yg btau bnd2 last minit kat boss unless there's sumthg dat cudnt be avoided la kan..so up until now, if xslp dh 2weeks kot xkj..lgpun skang tgh midterm break tp mmg dh btau bos yg nk cuti tm midterm break ni..alah, lgpun aku kj weekn jek pun huhu..

last weekn xkj sbb nk xm..3 xm berderet ok!! 28th july, contract yg gler killer huhuhu!! dh ah xsiap wawawa!! out of 4q, aku jwb 2 1/2 jek isk..xnk fail wawawawa!!! 30th, consti yg agk ok, syukur..tp kan xleh blah tgk Che'da ngan Fateen nyer script yg sgt2 la pnjg bjela isk2..bikin aku tensen saje!! :( eventho aku yg stat merapu dlu but then pages aku gn xsbyk Fateen adeyh..xtiru ok!! jeli
ng tgk pjg mn, gler ape nk tru script xm! smpt ke nk phm?? huhuhu...last xm, 31st paper legal system..yg nih agk gler, soklan unexpected gler!! but then, alhamdulillah...i managed 2 answer it :)

1lg perkara yg xleh blah afta xm ptg tu..aku lpr gler ok!! ajk Fateen & Mei Yan g mkn ayam penyet kat Ixora FC tp ttba jek Fateen nk mkn Mc'D & nk ajk Kimi..plak tu dpt, ape lg! ske la dia mengepow kete kwn ktorg tu hahaha!! jd, kol 4pm tu ktorg (aku, Fateen, Mei Yan, N
yssa & Kimi) blah le g Mc'D..igtkan nk g kat botanical garden but then g JJ!!! Wargh!! nk msk Mc'D tu aku mtk Mei Yan cover, ye ah..dia kan tgg cam pokok, leh la cover aku hihi!! :p bkn pe, segan if manager nmpk..kang dia pk ape plak kang..

:: yummy!! :p ::
sorg2 oder spicy mcdeluxe...yg plg xleh blah si kecik Fateen neyh, bli yg olympic set jez 2 get d mug haha!!:p

then, lps mkn Mc'D dgn sonotnye ktorg blk la kan..lgpun aku dh jnj ngan Sarah nk nek bas g MC kol 6.30pm..tunggu punye tunggu mn xtau cik Sarah ni tau..bas ke-4, aku dh xleh nk compromise lg..so aku nek jek sbb bas aku kol 8pm, bas dia kol 9.30pm...tp smpt gak aku msg dia soh cpt sbb bas tu akn pusing kat dpn 2 lg skali..papepun, thnx 2 Saleha sbb b4 d bus came, I called her asking 4 help 2 send me 2 MC..but then bas dtg so xpe la..lgpun, slagi leh bt sdn, bt pe nk ssh kan org len huhuhu... Alhamdulillah, ktorg smpai kat destinasi afta 20mins nek bas :) d nex day smpai kat KT arnd 3.15am..tp kn tgg til 4am sbb my parents xsmpai lg..seb bek ada bibie :p dia le tmn msg hehehe!! thnx u dear!! :p